Algemene behandelvoorwaarden

Voor het uitvoeren van de coaching spreken coach en cliënt met elkaar het volgende af: 

Coaching
De coach biedt de cliënt integratieve coaching aan. De coaching bestaat uit een aantal sessies met de cliënt. De coaching heeft betrekking op de door de cliënt aangedragen hulpvraag en behandeldoelen. Deze kunnen lopende het traject worden bijgesteld en gespecificeerd. (zie ook: werkwijze coaching). Het aantal sessies wordt samen overeengekomen. De coach heeft de cliënt geïnformeerd over de aard, het doel en de duur van de coaching. Ook heeft de coach de cliënt geïnformeerd over de tarieven.

Informatie van de cliënt 
De cliënt geeft de coach naar beste weten de informatie en de medewerking die de coach nodig heeft voor het geven van een goede begeleiding. De cliënt informeert de coach bij de start van de begeleiding over: 

  • lopende, andere of eerder gevolgde hulpverleningstrajecten
  • diagnoses die gesteld zijn waarvoor cliënt al dan niet een behandeling heeft ondergaan en wat de resultaten waren van gevolgd(e) traject(en) 
  • medicijn- en middelengebruik

Indien dit noodzakelijk is voor de coaching en na schriftelijke toestemming van de cliënt, vraagt de coach gegevens op bij de huisarts of andere hulpverleners.

Als na de intake of tijdens de coaching blijkt dat de hulpvraag van de cliënt een specifieke expertise vraagt, dan kan de coach de cliënt hierin adviseren en de cliënt in contact brengen met een hulpverlener die deze specifieke expertise in huis heeft.

Onderweg Coaching, Romana Rijken is niet aansprakelijk voor eventuele nadelige gevolgen die zijn ontstaan doordat de cliënt onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, dan wel doordat de cliënt voor haar bekende en beschikbare informatie aanwezig in medische dossiers van de arts/ specialist of andere behandelaar, niet heeft verstrekt.

Gastvrijheid
De cliënt gedraagt zich als gast; zij houdt zich aan de regels van de coach; er wordt op het terrein en in het gebouw waar de praktijk zich bevindt niet gerookt, drugs gebruikt en geen alcohol gedronken.
De kosten van vernieling van de eigendommen van de coach door de cliënt, zullen op de cliënt worden verhaald. Van iedere vorm van mishandeling van de coach door de cliënt zal te allen tijde aangifte bij de politie worden gedaan.

Onderweg Coaching, Romana Rijken is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan aan eigendommen van de cliënt door het parkeren op of het betreden van het terrein aan de Stationsweg 64, te Drachten, noch voor andere schade die is ontstaan door het betreden van de praktijk, de hal en het gebruikmaken van het toilet.

Behandelplan
De coach stelt samen met de cliënt een behandelplan op. Hierin worden de doelen besproken. Door ondertekening van het behandelplan geeft de cliënt toestemming voor de uitvoering hiervan. Deze kan tussentijds, met wederzijdse goedkeuring, bijgesteld c.q. aangevuld worden.

Dossier 
De coach richt een digitaal dossier in voor de cliënt. De coach neemt hierin persoonsgegevens en andere stukken op, voor zover deze relevant zijn voor een goede behandeling van de cliënt. Te denken valt aan ingevulde vragenlijsten, facturen, contracten en reflectieverslagen van de cliënt. Daarnaast maakt de coach een kort gespreksverslag van de gesprekken. 

Cliënt geeft met ondertekening van de behandelovereenkomst toestemming hiervoor en heeft recht op inzage in en afschrift van deze gegevens in het dossier, tenzij de persoonlijke levenssfeer van een derde daarmee wordt geschonden, of het tegenstrijdig is met goede hulpverlening.

Wanneer de cliënt, diens huisarts of andere behandelaar een schriftelijke rapportage verlangt van het gehouden behandelingstraject met de cliënt, wordt hiervoor een factuur gestuurd aan de cliënt. Deze factuur behelst maximaal een uur arbeid tegen het in de overeenkomst met de cliënt afgesproken uurtarief.

De coach bewaart het dossier tenminste 20 jaar, zoals verplicht volgens de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst. De cliënt kan ervoor kiezen het dossier te laten vernietigen. Dit dient schriftelijk te worden aangevraagd. In dat geval wordt alleen de behandelovereenkomst van de cliënt bewaard. Facturen kunnen niet worden vernietigd op verzoek van de cliënt. Deze worden ter controle voor de belastingdienst 7 jaar bewaard.

Geheimhouding 
De coach zorgt voor geheimhouding van de gegevens van de cliënt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De coach verstrekt deze gegevens niet aan anderen, tenzij cliënt daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven, de wet een uitzondering bevat of er sprake is van een conflict van plichten.

Bij signalen of vermoedens van geweld in de huiselijke sfeer volgt de coach de stappen uit de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. In het dossier van de cliënt registreert de coach alle genomen stappen, de afwegingen die hierbij zijn gemaakt, de collegiale adviezen en de afweging om wel of geen melding te doen bij het AMK.

Tarieven en betaling
De kosten voor een sessie bedragen €75,- per sessie. Voor studenten geldt het tarief van €55,- per sessie. Bij een coachwandeling buiten Drachten, komen daar eventuele reiskosten nog bij (€0,21 per km).

Een sessie duurt 1 uur, waarbij elk half uur langer doorberekend wordt op voorwaarde dat de coach deze uitloop benoemd heeft tijdens de sessie. De diensten zijn op dit moment vrijgesteld van BTW.

De cliënt betaalt de nota, binnen 14 dagen, op het bankrekeningnummer: NL07 ASNB 8844 4894 57.

Bij een betalingsachterstand is de coach gerechtigd verdere behandeling op te schorten totdat de cliënt aan de betalingsplicht heeft voldaan.

Coaching wordt niet vergoed door de zorgverzekering.

Afzeggen of verzetten van een afspraak
De cliënt kan een afspraak tot 24 uur van tevoren kosteloos afzeggen of verzetten. Afmeldingen binnen 24 uur van de afspraak worden volledig in rekening gebracht. Dit geldt ook wanneer de cliënt niet komt opdagen op de afgesproken dag en tijd.

Beëindigen van de overeenkomst
De overeenkomst kan op de volgende manieren of door de volgende omstandigheden worden beëindigd:

  • de coach en de cliënt bepalen in gezamenlijk dat er geen sessies meer nodig zijn;
  • de cliënt geeft mondeling, schriftelijk of via de mail aan dat zij geen sessies meer wil afspreken;
  • de coach geeft mondeling, schriftelijk of via de mail aan dat zij geen sessies meer zal geven doordat:

- er sprake is van overmacht (ziekte en (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid) In geval van langdurige ziekte, tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid van de coach, zal door de coach gestreefd worden naar vervanging door een derde.

- de cliënt zich herhaaldelijk niet houdt aan de algemene bepalingen uit deze behandelovereenkomst of aan de afspraken die gedurende de sessie zijn gemaakt;

- de coach van mening is dat er in verband met de problematiek van de cliënt specialistische hulp noodzakelijk is. De coach zal in dat geval desgewenst de cliënt begeleiden in het zoeken naar passende hulp en in de overstap hiernaar. Deze advies- en overstapgesprekken vinden plaats volgens het geldend uurtarief.

Het beëindigen van de overeenkomst gebeurt bij voorkeur tijdens een afsluitend gesprek waarbij het karakter van het gesprek vooral evaluerend zal zijn.

De overeenkomst eindigt van rechtswege indien er geen sessie afgesproken is voor een termijn van langer dan 3 maanden na de laatst gehouden sessie, tenzij nadrukkelijk anders afgesproken tussen de coach en de cliënt.

Beeld en geluidsopnamen 
De coach maakt soms beeld- en geluidsopnamen ten behoeve van supervisie of intercollegiale toetsing. Dit zal altijd met voorafgaande toestemming van de cliënt gebeuren. Deze opnamen dienen voor de professionele ontwikkeling van de coach en blijven te allen tijde eigendom van de coach. Ze zullen niet onderdeel uitmaken van het dossier van de cliënt maar binnen een maand vernietigd worden.

Klachtenregeling
Mocht het onverhoopt voorkomen dat de cliënt niet tevreden is over coaching of over de bejegening van de coach, bespreekt de cliënt dit allereerst met de coach om tot een oplossing te komen. Dit kan tijdens een gesprek of via de mail. Mocht de onvrede of klacht van de cliënt niet naar tevredenheid zijn opgelost dan kan zij contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de Nederlandse Federatie Gezondheidszorg (NFG) waar de coach de klachtenafhandeling heeft geregeld. Voor adresgegevens van de klachtenfunctionaris kan de cliënt contact opnemen met het NFG-secretariaat via het mailadres info@de-nfg.nl. Zij zullen de cliënt informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure. Meer informatie vind je ook hier.